3. september: Proti hnevu a pamätaniu na zlo
(Zo slova o hneve; o tom, ako sa ten, kto v sebe drží hnev proti svojim blížnym, dáva do moci diabla)
Mních menom Izák rozpráva nasledujúci zážitok zo svojho
života. Stalo sa, vraví, že som sa raz pohádal so svojím bratom a začal som
sa naňho hnevať. Keď som tak raz sedel pri svojej ručnej práci, prišiel mi na
um tento môj spor, začal som sa v srdci kajať a premožený strachom zo
zodpovednosti pred Bohom som začal uvažovať: „Čo budem robiť?“ V tej chvíli
vošiel ku mne akýsi mladík a neurobil to, čo by sa od neho očakávalo –
znamenie kríža. Povedal: „Zhrešil si a teraz si rozrušený; odovzdaj sa mne
a budeš spokojný.“ A ja, vediac, že je to démon, som odpovedal: „Odíď,
lebo ty nie si od Boha.“ A on mne na to: „Je mi ťa ľúto: ničíš svoje dielo,
a predsa si môj.“ „Nie,“ vravím, „ja nepatrím tebe, diabol, ale Bohu.“ A on
na to: „Tých, ktorí v sebe držia hnev a pamätajú na zlo, Boh odovzdal
nám. A ty sa už tri týždne hneváš na svojho brata.“ „Klameš,“ odpovedal
som. A on: „Živíš zlo proti svojmu bratovi a tých, ktorí v sebe udržiavajú
pamätanie na zlo, čaká geenský oheň. K takým ľuďom som posielaný a ty
mi teda patríš.
Keď som to začul, hneď som odišiel k svojmu bratovi,
poklonil som sa pred ním a zmierili sme sa. A čo sa stalo? Keď som sa
vrátil domov, zbadal som, že diabol, ktorý nemohol zniesť moje zmierenie sa s bratom,
v hneve spálil moju ručnú prácu i rohož, na ktorej som sa zvyčajne
zdržiaval pri modlitbe.
Z tohto rozprávania, bratia, vidíte, že kto v sebe
nosí zlobu voči svojmu blížnemu, ten je v dosahu nepriateľa našej spásy,
diabla, a ten, kto sa nekajá za svoju zlobu, nad tým diabol preberá moc.
Ďalej to, že ľudí, ktorí v sebe udržiavajú zlobu, čaká v budúcom veku
geenský oheň a nakoniec to, že svojím pokáním a zmierením sa s blížnym
zahanbujeme diabla a odháňame ho preč od seba.
Čo máme robiť, keď toto vieme, bratia? Sme povinní hasiť v sebe
iskry hnevu už v samotnom začiatku, aby sa z iskry nestal plameň,
ktorý by sa nám potom stal geenským (pekelným) ohňom. Máme odpúšťať viny a milovať
svojich bratov. A aby sme sa tomuto priučili, budeme:
Po prvé častejšie uvažovať o svojom previnení pred
Bohom a o Božom milosrdenstve k nám hriešnym. Popri všetkej
našej roztržitosti sa často stáva, že nás hriechy privedú do úžasu a seba samých
vnímame ako hodných každého trestu. Ako však voči nám postupuje nebeský Otec?
Trestá nás za naše hriechy? Nie, ale všetko používa na to, aby nás poučil a napravil.
Poslal na svet svojho jednorodeného Syna, aby nás zachránil z hriechu a smrti.
Ako starostlivý Otec nám dáva všetko potrebné pre život: jedlo, odev i príbytok.
Stráži každý vlas na našej hlave. Volá všetkých nás, hriešnikov k sebe a hovorí:
„Poďte ku mne všetci, ktorí sa namáhate a ste preťažení; ja vám dám
odpočinutie!“ (Mt 11,28) A keď je nebeský Otec k nám taký milosrdný,
potom sme aj my povinní postupovať voči tým, ktorí nás zarmútili. V opačnom
prípade platí, že súd bez milosrdenstva čaká tých, ktorí nepreukázali
milosrdenstvo.
Po druhé, budeme si pred sebou častejšie predstavovať
trpiaceho Pána, ktorý z kríža odpustil svojim nepriateľom. Jeho, ktorý je
nevinný, bili, pľuli mu do tváre, ukrižovali ho medzi zločincami, vysmievali sa
mu počas jeho neuveriteľného utrpenia a on vravel: „Otče, odpusť im!“ Ak sa
Spasiteľ takto zachoval vo vzťahu k svojim nepriateľom, potom sme aj my
povinní takto sa správať a to o to viac, že on neurobil nič zlé, a predsa
bol trýznený a my často takým či iným spôsobom ponižujeme a vyzbrojujeme
proti sebe svojich blížnych. Amen.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára